Carl Saff

 

-Τι αναζητάς σε ένα σύστημα monitoring;

Ο στόχος πρέπει πάντα να είναι μια flat και full-range αναπαραγωγή. Είναι καλό να μπορείς να το έχεις αυτό από ένα σύστημα που ταυτόχρονα δεν είναι κουραστικό να το ακούς, μιας και κάθε τι που έχει να κάνει με τη μηχανική του ήχου απαιτεί πολλές ώρες σχεδόν ασταμάτητης ακρόασης. Αποφεύγω να βρίσκονται στην αλυσίδα του monitoring πράγματα που μπορεί να κάνουν τον ήχο πιο μαλακό, από την άλλη. Προτιμώ την «κλινική» ακρίβεια στην αναπαραγωγή. Όταν αναβάθμισα για τελευταία φορά το σύστημα monitoring μου, εργαζόμουν σε ένα μικρότερο χώρο από αυτόν που έχω τώρα, οπότε έπρεπε να βρω ένα ζευγάρι μικρών monitors που να βρίσκονται όσο γίνεται πιο κοντά σε αυτό που λέμε full-range αναπαραγωγή. Κατέληξα σε ένα ζεύγος Dynaudio Contour 1.3SEs και είμαι ευτυχής που τα χρησιμοποιώ από τότε. Πέρυσι έχτισα ένα μεγαλύτερο χώρο, οπότε ένιωσα την ανάγκη να ενσωματώσω subwoofer στο σύστημα. Τώρα που είμαι πιο εξοικειωμένος με το χώρο, πιστεύω ότι χρειάζεται μόνο ένα απλό ζεύγος full-range χωρίς το sub, οπότε φαίνεται ότι θα κάνω άλλη μια αναβάθμιση σύντομα (και σίγουρα δεν θα είναι η τελευταία).

-Ποια είναι η γνώμη σου για το ότι η σημερινή μουσική γίνεται όσο γίνεται πιο δυνατή κατά τη μίξη και το mastering; Ποια είναι η συμβουλή σου στους μουσικούς;

Πιστεύω ότι είναι σαφές στον οποιονδήποτε ότι έχουμε προσεγγίσει ένα σημείο καμπής. Τα πολλαπλά disc changers, οι συλλογές σε cd και τα  iPods ενίσχυσαν την αντίληψη του κοινού γύρω από το ότι οι εντάσεις μπορεί να διαφέρουν πάρα πολύ από δίσκο σε δίσκο, και πολύ λίγοι καλλιτέχνες νιώθουν άνετα με το να είναι ο δικός τους δίσκος ο πιο χαμηλός στο shuffle. Αυτό είναι κατανοητό, αλλά ατυχές. Πιστεύω ότι όλοι έχουν ακούσει κάποιο δίσκο που ήταν τόσο δυνατός που ήταν απλώς ενοχλητικός. Και πιστεύω ότι ακόμα και ο μέσος καταναλωτής είχε αυτή την εμπειρία τουλάχιστον μια δυο φορές. Παρόλα αυτά, τον τελευταίο καιρό ένας αριθμός από πελάτες μου δήλωσαν από την αρχή ότι δεν θέλουν να έχει ο δίσκος τους τόσο μεγάλη ένταση. Η λεπτομέρεια στις ατάκες, η αίσθηση του χώρου και του διαχωρισμού, η ευχάριστη ισορροπία των συχνοτήτων….πιστεύω ότι οι πιο πολλοί καλλιτέχνες κατανοούν ότι αυτά τα πολύ σημαντικά χαρακτηριστικά είναι τα πρώτα που πλήττονται όταν το βασικό μέλημα είναι η ένταση. Σε κάποια ιδιώματα, οι δίσκοι που έχουν δυναμικές είναι αυτοί που ξεχωρίζουν, τώρα που πλέον οι δυνατοί δίσκοι είναι το συνηθισμένο. Αλλά από την άλλη έχω την επίγνωση ότι μιας και δεν εργάζομαι τόσο για καλλιτέχνες των πολύ μεγάλων εταιρειών, δεν νιώθω συχνά την πίεση να κάνω δίσκους πιο δυνατούς από ότι θα έπρεπε να είναι κανονικά.

-Πώς πρέπει να προετοιμάσει ένας καλλιτέχνης το υλικό του για mastering;

Αυτό που έχω να προτείνω είναι να σκέφτεται κανείς το ποιο θα είναι το format που θα παραδώσει, πολύ νωρίς κατά τη διάρκεια της περιόδου των ηχογραφήσεων, ώστε να υπάρχει η δυνατότητα να δώσει κανείς στον mastering eningeer ένα master υψηλής ποιότητας. Είναι πάντοτε πολύ κρίμα όταν ένα συγκρότημα θα μπορούσε να έχει παραδώσει αρχεία ανάλυσης 96khz/24-bit ή μια ταινία 1/2″ στον mastering engineer, αλλά ανακάλυψε αργά ότι ο mix engineer σχεδίασε να παραδώσει 16-bit audio cds τελικά. Κάποιες φορές είναι πολύ αργά να πας πίσω και να πάρεις αρχεία μεγαλύτερης ανάλυσης για να δουλέψεις και αυτό είναι κρίμα. Αν ο πελάτης συζητήσει σχετικά νωρίς το θέμα της παράδοσης του master με τον mix engineer, τέτοιου είδους προβλήματα μπορούν να αποφευχθούν. Θα συμβούλευα επίσης να στέλνονται λεπτομερείς σημειώσεις. Δεν πρέπει να αφήνουμε τον mastering engineer να μαντεύει ή να απορεί. Ταυτόχρονα, πρέπει να έχουμε ρεαλιστικές επιθυμίες και προσδοκίες ως προς το τι μπορεί να επιτευχθεί.

-Τι θα πρέπει να περιμένουν οι καλλιτέχνες από το mastering;

Θα πρέπει σίγουρα να περιμένουν κάποια πράγματα να ακούγονται καλύτερα, εντός ορίων. Πρέπει επίσης να κατανοήσουν ότι κάποιες ηχογραφήσεις ακούγονται μια χαρά κατευθείαν από το master tape και απαιτούν τόσο λίγη δουλειά που ο mastering engeineer μπορεί να προτιμήσει να κάνει λίγα αντί για πολλά. Αυτό θα πρέπει να προσλαμβάνεται σαν ένα κομπλιμέντο και όχι σαν μια απόρριψη, αλλά είναι κατανοητό ότι πολλοί πελάτες έχουν δυσκολία να το αποδεχτούν αυτό.  Πιστεύω ότι οι πελάτες δεν πρέπει ποτέ να διστάζουν να ζητήσουν αυτό που θέλουν, αλλά θα πρέπει να ακούν όταν ο mastering engineer εξηγεί τους περιορισμούς της τεχνολογίας ή της τεχνικής που βελτιώνει κάποιες παραμέτρους των ηχογραφήσεων. Οι καλές μίξεις είναι πάντοτε πολύ πιο σημαντικές από το καλό mastering. Το καλό mastering βοηθάει πάντα, αλλά αν οι μίξεις δεν είναι σχεδόν τέλειες, οι προσδοκίες πρέπει να προσαρμόζονται αναλόγως.

 

-Πιστεύεις ότι το παλιό μοντέλο της βιομηχανίας της μουσικής είναι πεθαμένο;

Πιστεύω ότι δεν έχουν μεγάλη σημασία πια οι παλιές συνθήκες και τα μεγέθη. Επίσης είναι κατανοητό ότι υπάρχουν ταυτόχρονα καλές και κακές εξελίξεις σε διάφορους τομείς της βιομηχανίας. Πιστεύω ότι οι πρόσφατες αλλαγές είναι στην πραγματικότητα υγιείς. Προτιμώ μια έκρηξη μικρών εταιρειών που τα πάνε καλά με πολλές κυκλοφορίες και πουλάνε 10-20 χιλιάδες αντίτυπα, παρά μερικές πολυεθνικές που προμοτάρουν δέκα καλλιτέχνες με εκατομμύρια πωλήσεις. Η πρώτη εκδοχή οδηγεί σε μεγάλη ποικιλία για τους ακροατές και περισσότερες ευκαιρίες για λιγότερο εμπορευματικούς καλλιτέχνες ώστε να ακουστεί η μουσική τους. Α, ναι, επίσης σημαίνει και περισσότερη δουλειά για μένα!

 

-Ποια είναι η συμβουλή σου στο να μεταφέρεται μια μίξη όσο καλύτερα γίνεται;

Πρέπει να επενδύσει κανείς σε πολύ καλό monitoring, που σημαίνει προσοχή και στην αλυσίδα του monitoring και στην ακουστική του χώρου. Είναι αδύνατον να κάνει κανείς μια μίξη που να μεταφέρεται καλά, χωρίς αυτά τα δύο συστατικά. Από τη στιγμή που το περιβάλλον μίξης είναι όσο πιο ιδανικό γίνεται, μπορείς να μάθεις το χώρο (γιατί πιθανόν να μην είναι ούτε τότε τέλειος)και να μάθεις πώς να κάνεις τα πάντα να ακούγονται όπως πρέπει χωρίς πολλούς ελέγχους σε διαφορετικά συστήματα.
-Κατά τη γνώμη σου, πόσο σημαντικό είναι το mono monitoring στις μέρες μας;

Κοίταξε, κάνω πολύ premastering για βινύλιο, οπότε το χρησιμοποιώ πάρα πολύ. Πιστεύω ότι είναι κακή ιδέα να το αγνοήσεις όταν κάνεις mastering και για cd επίσης, μιας και έχω ανακαλύψει κάποια μεγάλα προβλήματα φάσεις σε διάφορα projects για cd. Μπορεί αυτά τα προβλήματα να μην κάνουν ένα cd να πηδάει όπως το βυνίλιο, αλλά μπορούν σίγουρα να επηρεάσουν την αντίληψη για τον ήχο.

-Ποια είναι η γνώμη σου για τη χρήση κομματιών ή δίσκων για αναφορά κατά τη διάρκεια του mastering;

Συνήθιζα να το κάνω πιο συχνά από ότι τώρα – πια σχεδόν καθόλου. Όταν ο πελάτης δεν είναι παρών για το mastering, κάποιες φορές βάζω ένα project τυχαία μαζί με άλλα κομμάτια για να δω πως στέκεται σε σχέση με τις άλλες κυκλοφορίες. Πάντως, κάνοντας αυτό σπάνια οδηγείται κανείς σε εκπλήξεις ή χρήσιμες πληροφορίες. Πιο συχνά είναι ένας ευχάριστος τρόπος να γίνει έλεγχος ποιότητας στα masters! Νιώθω αρχάριος σε αυτό το πεδίο, αλλά πιστεύω ότι φτάνω στο σημείο να έχω μια καλή αίσθηση για το πώς θα ακουστεί έξω από το χώρο μου το mastered υλικό. Αυτό είναι ένα ζητούμενο για κάθε engineer σε κάποιο σημείο της καριέρας του. Είτε μαθαίνει κανείς τον όχι απόλυτα τέλειο χώρο του είτε χτίζει από την αρχή ένα τέλειο χώρο

-Ποια είναι τα συχνά λάθη που κάνουν οι καλλιτέχνες όταν σου στέλνουν το υλικό τους για να γίνει;

Ναι, το clip στο mix master! Το peak limiting είναι κάτι άλλο που θα ευχόμουν να απέφευγαν στα mix masters τους πάση θυσία, αλλά τίποτα δεν είναι τόσο άσχημο όσο το clipping. Είναι πάρα πολύ δύσκολο να βελτιώσει κανείς το υλικό που έχει σοβαρό clip.

-Είναι διαφορετική η προσέγγισή σου όταν κάνεις master σε δίσκους που θα κυκλοφορήσουν αποκλειστικά σαν digital downloads (iTunes κ.τ.λ.);

Όχι, καθόλου. Η αντιμετώπισή μου είναι ότι η μουσική κάποια στιγμή θα φτάσει να καεί σε κάποιο cd, ή θα βρεθεί σε μια μίξη με άλλα κομμάτια παρμένα από cd. Βλέπω τα δυο φορμάτ σαν διαφορετικές εκδοχές του ίδιου πράγματος (44.1Khz, 16-bit audio).

-Κάνεις κριτική ακρόαση στο υλικό που έχεις κάνει στο παρελθόν;

Σπάνια. Είμαι σχετικά νέος στο mastering, έχοντας μια προϋπηρεσία έξι ετών. Τα δικά μου εξάχρονα projects σίγουρα αντικατοπτρίζουν τις δικές μου δεξιότητες εκείνη την περίοδο. Ξέρω ότι έχω γίνει καλύτερος, αλλά δεν θα ήθελα να ακούσω τις παλιότερες δουλείες μου μόνο και μόνο για να μου το υπενθυμίσω. Παρόλα αυτά, κάποια στέκονται πάρα πολύ καλά. Νιώθω καλά για τη δουλειά που κάνω τώρα, αλλά πιστεύω ότι ποτέ δε θα σταματήσω να ασκώ κριτική στην ποιότητα της δουλειάς μου. Είναι ο μόνος τρόπος να γίνομαι καλύτερος.
-Ποια είναι η γνώμη σου για τα FFT analyser plug-ins?

Τα χρησιμοποιώ κατά καιρούς, αλλά δεν βασίζομαι σε αυτά. Μπορούν να είναι πολύ χρήσιμα στο να εντοπίσει κανείς προβληματικές περιοχές, αλλά τις περισσότερες φορές ακούω που είναι το πρόβλημα προτού ανοίξω το analyzer. Το analyzer απλώς μειώνει το χρόνο που ξοδεύω με το να ρυθμίζω ένα equalizer ψάχνοντας για την περιοχή που δημιουργεί το πρόβλημα. Και η χρήση ενός analyzer λειτούργησε σαν ένα είδος ear training για μένα…έχοντας χρησιμοποιήσει ένα αρκετά στο παρελθόν, πιστεύω ότι τώρα αναγνωρίζω τις συχνοτικές περιοχές πιο γρήγορα

-Τι πιστεύεις για το σύστημα μέτρησης K-14 κ.τ.λ. του Bob Katz;

Νομίζω ότι είναι εξαιρετική ιδέα, και έχω χρησιμοποιήσει αυτό το standard για μετρήσεις στο παρελθόν, αλλά όχι σταθερά. Δυστυχώς πιστεύω ότι χρειάζεται να το υιοθετήσουν πολύ μεγαλύτερα ονόματα (Bob Ludwig, Ten Jensen, Bernie Grundman, κ.τλ.) για να εδραιωθεί. Τώρα δεν το βλέπω να συμβαίνει. Στην πραγματικότητα, πολλές φορές φαίνεται ότι τα μεγάλα ονόματα είναι και τα πιο υπεύθυνα για το ότι κάθε χρόνο οι εντάσεις ανεβαίνουν και πιο ψηλά. Αλλά το δυναμικό εύρος στα masters είναι κάτι καλό, και το K-System είναι σίγουρα ένα μέσο για αυτό.

-Τι πιστεύεις για τη χρήση των mix bus compressors; Ποια είναι η     συμβουλή σου στους home studio χρήστες όσον αφορά αυτό το ζήτημα;

Γενικά, αν η μίξη δουλεύει με το compression και δεν λειτουργεί χωρίς αυτό, είναι  οκ για μένα. Αυτό που δεν συνιστώ είναι η δυναμική επεξεργασία που σκοπό έχει μόνο και μόνο να κάνει μια μίξη πιο δυνατή. Αυτό είναι πάντα καλύτερο να αφήνεται στον mastering engineer.

-Έχεις ακούσει κάτι από την σύγχρονη ελληνική μουσική που να σου άρεσε;

Πρέπει να ομολογήσω πως δεν θυμάμαι κάτι αυτή τη στιγμή. Σίγουρα ξεχνάω κάτι. Πάντως όπως και να έχει, ενημερώστε με!

Για το analogorama,

Carl Saff

mastering engineer

http://www.saffmastering.com/
http://myspace.com/saffmastering

 

Advertisement

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s