Matthew Gray

 

Συνέντευξη με τον Matthew Gray

 


Ποιά είναι η συμβουλή σου στους μουσικούς που ετοιμάζονται να στείλουντο υλικό τους σε ένα mastering studio;

Να μην κάνουν αλόγιστη χρήση του κομπρέσσορα, να μην χρησιμοποιούνlimiter και να μην παραμορφώνουν τις μίξεις γιατί αυτό περιορίζει τονmastering engineer όσον αφορά αυτά που μπορεί να κάνει. Είναι καλήιδέα να στέλνει κανείς τις μίξεις στον mastering engineer πριν από τοπροκαθορισμένο session για να μπορέσει να τσεκάρει για προβλήματα καινα προτείνει λύσεις πριν από το session.

 

Πως βλέπεις το multiband compression;

Γενικώς δε μου αρέσει να το χρησιμοποιώ και δεν προτείνω ούτε στουςπελάτες να το χρησιμοποιούν στο mix buss. Για μένα το multibandcompression είναι ένας επίδεσμος για μια φτωχή μίξη και το αποτέλεσμαθα είναι πάντοτε καλύτερο αν διορθώνονταν τα προβλήματα μέσα στη μίξηώστε να μην χρειαστεί να το χρησιμοποιήσεις. Παρόλα αυτά το χρησιμοποιώ περιστασιακά αλλά συνήθως έχοντας ενεργοποιήσει μόνο μία ήδύο περιοχές για προβληματικά σημεία όπως υπερβολικές χαμηλές συχνότητες ή ανεπιθύμητους ήχους φωνής. Αυτό που δε μου αρέσει στοmultiband είναι ότι γενικώς μπορείς να ακούσεις τα crossover σημεία μεταξύ των περιοχών και επίσης ότι είναι πολύ εύκολο να δημιουργηθούν προβλήματα pumping και περίεργα artefacts από τη συμπίεση, λόγω διαφορετικής ρύθμισης στο release time κάθε περιοχής.
Ποιό είναι το πιο συχνό πρόβλημα eq που ακούς σε υλικό που δεν έχει περάσει ακόμα από το mastering;

Κυρίως υπερβολικές χαμηλές συχνότητες που οι πελάτες δε μπορούν να ακούσουν στο χώρο τους είτε λόγω κακής ακουστικής είτε λόγω ακρόασης σε near field ηχεία που δεν μπορούν να αναπαράγουν τις πολύ χαμηλές με ακρίβεια.
Hardware κομπρέσσορας εναντίον software κομπρέσσορα σε plugin: ποιά είναι η προτίμησή σου;

Δεν έχω κάποια προτίμηση, τα χρησιμοποιώ και τα δύο ανάλογα με το τι χρειάζεται το project. Σίγουρα ακούγονται διαφορετικά, οπότε ανάλογα με το τι χρώμα ή τι ήχο ψάχνω μπορεί να χρησιμοποιήσω ένα plug-in compressor or ή ένα αναλογικό ή καμιά φορά και τα δύο μαζί.

 

Πώς χειρίζεσαι τις πολύ χαμηλές συχνότητες;

Ανάλογα με το πρόβλημα, μπορεί να χρησιμοποιήσω ένα συνδυασμό shelving, parametric  ή high pass φίλτρων. Όπως είπα και πριν μπορείνα χρησιμοποιήσω ένα multiband compressor με μια μόνο  χαμηλή περιοχή για να κάνω πιό ομαλές τις χαμηλές.

 

Πώς αντιμετωπίζεις τις ψηλές συχνότητες;

Και εδώ μπορεί να χρησιμοποιήσω ένα συνδυασμό shelving ή parametric φίλτρων, καμιά φορά de-essers και σε σπάνιες περιπτώσεις ένα multiband compressor με ενεργοποιημένη μόνο την ψηλή περιοχή.
Πιστεύεις ότι η δύση του cd σαν μέσου επηρεάζει την αγορά του mastering;

Όχι και για την ακρίβεια αμφισβητώ το απόλυτο τέλος του. Σίγουρα υπάρχουν πολλά mp3 τριγύρω αλλά αν κάποιος κατεβάζει ένα single από ένα συγκρότημα και του αρέσει συνήθως θα αγοράσει το δίσκο σε cd. Πάντως η κατάσταση σίγουρα έχει κάνει το cd φτηνότερο και νομίζω ότι αυτό είναι κάτι καλό. 🙂

 

Ποιά είναι η γνώμη σου για τον αποκαλούμενο πόλεμο της έντασης;

Κάποιες φορές είναι καταθλιπτικό όταν οι πελάτες θέλουν τη μουσική τους κατεστραμμένη γιατί σκοτώνει τις δυναμικές και αν είναι ζορισμένο τόσο πολύ καταστρέφεται και το βάθος και η λεπτομέρεια της ηχητικής ποιότητας. Παρόλα αυτά κάνω δυνατούς δίσκους σε καθημερινή βάση αλλά ξέρω πότε να κάνω πίσω όταν η ποιότητα αρχίζει να παίρνει τον κατήφορο. Πιστεύω επίσης ότι είναι πολύ σχετικό και με το είδος της μουσικής, δεν χρειάζονται όλα τα είδη να είναι δυνατά, οπότε δε θα με δεις να τσακίζω ένα jazz ή ένα ακουστικό δίσκο. Αλλά σε εμπορικό rock, pop, hip hop, dance ή metal χρειάζεται να κάνει εντύπωση και να έχει ανταγωνιστική ένταση. Υπάρχουν κάποιες τεχνικές που έχω μάθει μέσα στα χρόνια που με βοηθάνε να πετύχω πιο δυνατές εντάσεις χωρίς να καταστρέφω την αρχική πρόθεση της μίξης. Είναι κάτι που δεν μπορούν να κάνει καλά κάθε mastering engineer.
Ποιά είναι η συμβουλή σου στους μουσικούς που ψάχνουν την αγορά για ένα mastering studio;

Να τσεκάρουν τις προηγούμενες δουλειές, να ζητάνε δείγματα πριν και μετά την επεξεργασία, με ποιούς έχουν δουλέψει, αν υπάρχει καλό feedback από ανθρώπους που έχουν δουλέψει μαζί. Να είναι πολύ καχύποπτοι με τις φτηνές online mastering υπηρεσίες που δεν δείχνουν φωτογραφίες από το studio ή δεν έχουν γνωστούς πελάτες ή δείγματα της δουλειάς τους. Παρομοίως, να είναι προσεκτικοί με τα studios ηχογράφησης που ισχυρίζονται ότι προσφέρουν mastering σαν μέρος των πολλών τους υπηρεσιών. Είναι πάντα καλύτερο να χρησιμοποιείς κάποιον αφοσιωμένο στο mastering που έχει studio και εξοπλισμό σχεδιασμένο για mastering.

Υπάρχει κάποιος καλλιτέχνης για τον οποίο θα ήθελες να κάνεις mastering;

Θα ήθελα πολύ να κάνω master για τους Coldplay ή για τους Beatles γιατί είναι δύο από τις αγαπημένες μου μπάντες.

 

Υπάρχει κάποιος mixer ή παραγωγός για τον οποίο θα ήθελες να κάνεις mastering;

Θα ήθελα πολύ να κάνω master σε μίξεις των Chris Lord Alge, Andy Wallace, Rick Rubin ή Nick Launay γιατί έχω μεγάλο σεβασμό για τη δουλειά τους.
Αν μπορούσες να κάνεις remaster σε ένα οποιοδήποτε δίσκο, ποιός θα ήταν;

Το Vertigo των U2….θα μπορούσε να είναι πολύ καλύτερο.
Σε τι εντάσεις ακούς συνήθως το υλικό όταν κάνεις mastering;

Κυρίως στα 85db, που και που ανεβαίνω παραπάνω για λίγο για να ελέγξω για οξύτητες και χαμηλές.
Πιστεύεις ότι είναι καλύτερο να λύνονται τα προβλήματα με τη φάση κατά την ηχογράφηση και τη μίξη;

Απολύτως!

Ποιά μάρκα cd-r προτιμάς;

Taiyo Yuden
Χρησιμοποιείς ακουστικά στο mastering; Αν ναι, ποιό είναι το αγαπημένο σου ζευγάρι;
Πάρα πολύ σπάνια αλλά είναι χρήσιμα κατά καιρούς, χρησιμοποιώ και συστήνω τα Sennheiser HD600 ή HD650.
Τι πιστεύεις για την επεξεργασία m/s;

Είναι ένα βασικό κομμάτι του τρόπου δουλειάς μου, δε θα μπορούσα να ζήσω χωρίς αυτό.
Τι πιστεύεις για το K-System του Bob Katz;

Έχω μεγάλο σεβασμό για αυτό, αλλά συχνά δεν είναι πρακτικό και ακόμα και η θέση K12 δεν είναι κατάλληλη για εμπορικές mastering εντάσεις.
Ποιά είναι η συμβουλή σου όσον αφορά την εφαρμογή eq σε μια stereo μίξη;

Μου αρέσει να εφαρμόζω μεγάλου εύρους κινήσεις με ένα Sontec MES-432 πρώτα για να έχω την γενική εικόνα όπως θέλω να ακούσω τα πράγματα (και αυτή είναι η μουσική πλευρά του mastering) και μετά επεμβαίνω χειρουργικά με ένα ψηφιακό m/s eq για να αφαιρέσω προβληματικές περιοχές (και αυτή είναι η τεχνική μεριά του mastering).
Έχεις ακούσει καθόλου σύγχρονη ελληνική μουσική;

Δε μπορώ να πω με σιγουριά, ίσως έχω ακούσει και δεν συνειδητοποίησα ότι ήταν από την Ελλάδα.
Κάτι που θα ήθελες να προσθέσεις και όποιο μύνημα έχεις για τους αναγνώστες.

Το mastering είναι η τελευταία ευκαιρία που έχει κάποιος για να κάνει το δίσκο να ακούγεται όσο καλύτερα γίνεται προτού κυκλοφορήσει σε cd ή mp3. Είναι ακόμα πιο κρίσιμο τώρα που υπάρχουν τόσοι πολλοί καλλιτέχνες που ηχογραφούν τον εαυτό τους στα δικά τους χαμηλού κόστους οικιακά studios ηχογράφησης. Το mastering σε αυτά τα projects μπορεί συχνά να κάνει καλύτερη την αρχική μίξη κατά 50-70%. Το mastering σε παγκοσμίου κλάσης ηχογραφήσεις παρόλο που παραμένει κρίσιμο έχει λιγότερη επίπτωση αν η μίξη είναι σχεδόν τέλεια, οπότε η βελτίωση είναι της τάξης του 5-10%.

Πρέπει να βρεις ένα mastering engineer με τον να μπορείς να μιλάς και να δουλεύεις μαζί του άνετα μιας και θα μπορείς να βελτιώνεις τις μίξεις σου επικοινωνώντας μαζί του σε τακτικά διαστήματα. Αν ενδιαφέρεστε να τσεκάρετε τις δικές μου online mastering υπηρεσίες μπορείτε να επισκεφτείτε τη σελίδα  www.matthewgraymastering.com και να επικοινωνήσετε μαζί μου από εκεί.
Χαιρετισμούς,
Matt

Για το analogorama.com

Advertisement

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s