Zerotronics

 

Τί σε ενέπνευσε στο να σχεδιάσεις και να δημιουργήσεις το σύστημα CoolSprings;
Όταν πρωτοξεκίνησα αυτό το project, μέσα στα τέλη των 90’s, εργαζόμουνα (σαν τεχνικός λογισμικού) σε μια εταιρεία που έφτιαχνε ένα ψηφιακό επεξεργαστή ήχου. Στο σπίτι, είχα ένα  Lexicon LXP-1.  Έτσι, νομίζω ότι ακούγοντας όλα αυτά τα ψηφιακά reverb με έκαναν να θέλω να ακούσω κάτι πραγματικό.

 

Στην αρχή, αγόρασα ένα kit αλλά δεν το κατασκεύασα ποτέ. Αποφάσισα να σχεδιάσω το δικό μου, κάτι πιό εξειδικευμένο. Το kit ήταν μονοφωνικό, με δύο μικρά Type 1 reverb (με δύο ελατήρια το καθένα) αλλά εγώ ήθελα τα μεγάλα Type 9 (τρία ζευγάρια ελατηρίων το καθένα) και έτσι αγόρασα τέσσερα από αυτά. Το project μου πηρε σχεδόν δύο χρόνια και κατέληξα με ένα τέρας των 4U που ζύγισε ένα τόνο, με active ηλεκτρονικά και ενσωματωμένη τροφοδοσία. Το reverb ακουγόταν πολύ καλά, αλλά είχε τα γνωστά προβλήματα με hum και θόρυβο.

 

Και, βλέποντάς το από μεριάς ηλεκτρονικών, είχα φτιάξει απλώς ένα matrix μείκτη των 4χ4, με δύο line εισόδους, δύο send εξόδους, δύο κανάλια επιστροφών (με 60 dB προενισχυτές και EQ) και δύο line εξόδους (το πολύ καλό με αυτό ήταν ότι το matrix επέτρεπε το feedback, κάτι που μπορεί πραγματικά να αυξήσει την πολυπλοκότητα του ήχου του βάθους).

Όταν επέστρεψα στο project, πολλά χρόνια αργότερα, η ιδέα του να ξανασχεδιάσω τα ηλεκτρονικά δε με ενθουσίαζε. Με ενδιέφερε πιο πολύ να πάρω τον ήχο από τα ελατήρια παρά να βγάλω το θόρυβο από τους προενισχυτές μου και να προσθέσω κι άλλη θωράκιση γύρω από την τροφοδοσία. Και, έως τότε, όλοι πουλούσαν αυτούς τους φτηνούς mixers οπότε σκέφτηκα ότι θα ήταν πολύ πιο απλό να κάνω τα ελατήρια σαν μικρόφωνα. Ακόμα και με τον πιο απλό μείκτη, έχεις EQ για τις επιστροφές, και μπορείς να χρησιμοποιήσεις τα sends στις επιστροφές των καναλιών για να προσθέσεις feedback.

 

Το πραγματικό πρόβλημα είναι το παραδοσιακό impedance matching, και ο καλύτερος τρόπος για να το κάνεις αυτό είναι με ένα transformer. Έτσι, αγόρασα μερικά ακόμα reverb tanks και μερικούς transformers και άρχισα να πειραματίζομαι.

 

 

 

Γιατί διάλεξες να κάνεις το σύστημα εντελώς passive;

 

Θα ήθελα να πω μερικά πράγματα για τα πλεονεκτήματα του passive σχεδιασμού. Καταρχήν, είναι πιο λογικό να μπορείς να βάλεις το reverb μακριά από πηγές ηλεκτρομαγνητικού και ακουστικού θορύβου. Πρόσφατα είδα ένα παλιό Fairchild reverb που πουλούσε κάποιος στο eBay και η κατασκευή ήταν ακριβώς αυτό. Ένα κουτί 2U με τα ηλεκτρονικά και ένα κουτί 2U με τα ελατήρια, με τα δύο κουτιά να συνδέονται με καλώδια.

 

Δεύτερον, οι περισσότεροι από τους πελάτες μου έχουν πολλούς καλούς προενισχυτές μικροφώνου που μπορούν να χρησιμοποιήσουν για ηχογράφηση, αλλά που κάθονται στην άκρη όταν μιξάρουν. Έτσι, μπορούν να χρησιμοποιήσουν αυτούς τους προενισχυτές κατά τη διάρκεια της μείξης, και, όπως γίνεται με τα μικρόφωνα, διαφορετικοί προενισχυτές δίνουν διαφορετικό ήχο. Όπως μου είπε και ένας από τους beta testers, κάθε φορά που χρησιμοποιεί το reverb, έχει τη δυνατότητα να φτιάξει ένα καινούργιο ήχο.

Το να χρησιμοποιείς ένα προενισχυτή μικροφώνου για τις επιστροφές, σου δίνει τον έλεγχο πάνω στο gain της επιστροφής, και αυτή η ισσοροπία μεταξύ του send level και του gain της επιστροφής είναι που πραγματικά καθορίζει τον ήχο του reverb. Η κοινή λογική είναι να τροφοδοτείς τα ελατήρια όσο πιο δυνατά μπορείς  ώστε να ελαχιστοποιείς την ανάγκη για gain στην επιστροφή, και αυτό είναι συνηθισμένο όταν το κουτί του reverb βρίσκεται μέσα σε μια καμπίνα ενισχυτή κθάρας. Αλλά αν τροφοδοτήσεις τα ελατήρια μαλακά με πολύ gain στην επιστροφή, μπορείς να φτιάξεις ένα ήχο που πολλοί συγκρίνουν κολακευτικά με τον ήχο του plate.

 

Επίσης, όπως ανακάλυψαν πολλοί από τους πελάτες μου, μπορεί να είναι πιο χρήσιμο να επεξεργάζεσαι στο send παρά να κάνεις EQ στις επιστροφές. Κάποιος έχει το Joe Meek 3Q, ένα μικρό κανάλι μεγέθους μισού rack. Έχει προενισχυτή, opto-compressor και ένα EQ τριών περιοχών. Όταν ηχογραφεί, το χρησιμοποιεί για την κιθάρα του. Και όταν μιξάρει, το χρησιμοποιεί σαν προενισχυτή του reverb, για να κομπρεσσάρει το send και να κάνει EQ.

 

 

 

Ποιά είναι η συμβουλή σου όσον αφορά το setup, σε έναν home studio χρήστη που έχει ένα σύστημα με υπολογιστή για να ηχογραφεί, να μιξάρει και να κάνει παραγωγές;

Χρειάζεται ένα analog/digital interface με μια balanced line έξοδο ικανή να αποδώσει +4 dBu για το send, και δύο εισόδους μικροφώνου ικανές να δώσουν 40-50 dB gain για τις επιστροφές. Χρειάζεται επίσης ένα καλώδιο 1/4″ TRS σε XLR αρσενικό για την είσοδο του reverb και δύο XLR καλώδια μικροφώνου (κατά προτίμηση με καλώδιο τύπου star-quad και gold-plated βύσματα) για τις εξόδους.

 
Μπορεί να έχει κάποιος TRS συνδέσεις αντί για XLR;

 

Οχι, δεν υπάρχει αρκετός χώρος στο πίσω panel. Σίγουρα, μια σύνδεση 1/4″ TRS θα ήταν πολύ βολική για την είσοδο, αλλά οι έξοδοι έχουν  low impedance και ένταση μικροφώνου, οπότε χρειάζονται να συνδεθούν σε πραγματικούς προενισχυτές μικροφώνου με low impedance εισόδους, οπότε τα XLR είναι προτιμότερη λύση για τη σύνδεση.

Το να έχεις διάφορους χρόνους decay είναι μια πολύ ενδιαφέρουσα ιδέα. Ποιό συνδυασμό θα πρότεινες σε κάποιον που δεν έχει καμία εμπειρία με αυτού του είδους τα reverbs ελατηρίων;

 

Πουλάω σχεδόν τα διπλάσια κοντά και μεσαία από ότι τα μακριά. Όλα εξαρτώνται από το είδος μουσικής που φτιάχνει κανείς. Οι μικροί χρόνοι decay είναι πιο κατάλληλοι για φωνητικά και drums. Αλλά, αν κάποιος δε μπορεί να αποφασίσει, το καλύτερο που έχει να κάνει είναι να παραγγείλει και τα τρία… 😉

 

Πώς μπορεί κάποιος να το στήσει σε ένα rack;

 

Κάθε κομμάτι στέλνεται με τέσσερις βίδες τύπου 10-32 για rack, οπότε το μόνο που χρειάζεται είναι ένα κατσαβίδι… 😉

 

Πάντως, μπορεί κανείς να το βάλει όπου θέλει, οπουδήποτε είναι καλύτερα γι αυτόν. Ο φίλος μου ο Andy έχει το δικό του πάνω σε ένα μαξιλάρι σε μια γωνία του control room. Τα δικά μου τα έχω μέσα σε rack cases, έτσι ώστε να μπορώ να τα βάζω στο πάτωμα και να τα κλωτσάω. Και ένας από τους πελάτες μου, ένας dub παραγωγός, έχει ρακάρει το δικό του μπροστά από ένα pedal μπότας.

 

Στους πελάτες που αγοράζουν δύο ή τρία κομμάτια, τους προτείνω να τα βάλουν σε ένα αντικραδασμικό rack case, ειδικά αν τα προορίζουν για το σύστημα κάποιας περιοδείας.

Του αρέσει να βρίσκεται κοντά σε υπολογιστές;

 

Ο συνδυασμός της διπλής θωράκισης με ατσάλι, balanced εσωτερικών καλωδιώσεων και ο humbucking σχεδιασμός το κάνουν πολύ ανθεκτικό στον ηλεκτρομαγνητικό θόρυβο. Φυσικά, αν βάλεις τον υπολογιστή ή το κινητό ακριβώς από πάνω του, μπορεί και να το ακούσεις. Αλλά, όπως είπα και νωρίτερα, ένας από τους λόγους που επέλεξα τον passive σχεδιασμό είναιγιατί σου επιτρέπει να βάλεις το σύστημα μακριά από ηλεκτρικές και μηχανικές παρεμβολές. Έτσι, αν ενοχλείται από το θόρυβο του υπολογιστή, μπορείς να το μετακινήσεις κάπου αλλού. Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι ο μηχανικός σχεδιασμός, σε συνδυασμό με το humbucking, αυξάνει την ανοσία στον ακουστικό θόρυβο από χαμηλές συχνότητες.

Θα έφτιαχνες περισσότερες stereo εκδοχές;

 

Γι αυτό ακριβώς το λόγο προσφέρουμε το ζευγάρι με έκπτωση. Για να έχεις stereo, μπορείς να χρησιμοποιήσεις δύο rack κομμάτια με τον ίδιο τρόπο: μια έξοδο με ένα κοντό decay (κοντό ή μέτριο) και μια έξοδο με ένα μεγαλύτερο decay (μέτριο ή μακρύ). Έπειτα, τροφοδοτείς τα reverbs με το left και το right, πανάρεις τις επιστροφές του πιο μεγάλου decay τέρμα αριστερά και δεξιά, πανάρεις τις επιστροφές του πιο κοντού decay λιγότερο αριστερά και δεξιά (ή μπορείς επίσης να τα βάλεις και ανάποδα) και έχεις ένα υπέροχο stereo βάθος με 48 ελατήρια…

 
Το σύστημα φτιάχνεται μετά από την παραγγελία; Αν ναι, πόσο καιρό κάνει για να φτιαχτεί ένα κομμάτι;

 

Ναι. Είναι δύσκολο να πω πόσο χρόνο παίρνει να φτιαχτεί ένα, μιας και πολλές εργασίες γίνονται από πριν σε μικρές ποσότητες. Για παράδειγμα, τα reverbs συγκεντρώνονται σε ομοιόμορφα ζεύγη μόλις τα παραλαμβάνουμε από την Accutronics. Συνήθως, κάνουμε την αποστολή μέσα σε μια εβδομάδα από την παραλαβή της παραγγελίας, καμιά φορά νωρίτερα, καμιά φορά λίγο πιο αργά.

 

Πόσο εύκολο είναι να αλλάξει κάποιος τα ελατήρια;

 

Πολύ εύκολο. Το μόνο που χρειάζεται είναι ένα κατσαβίδι και τα δάχτυλα. Στο εσωτερικό, τα ζεύγη των reverb είναι συνδεδεμένα με stardard RCA βύσματα, όπως ακριβώς σε ένα ενισχυτή κιθάρας.

 

Μπορεί κάποιος να αγοράσει διαφορετικά ελατήρια και να πειραματιστεί με τον ήχο;

Ναι, μπορεί να αγοράσει επιπλέον ζεύγη αν θέλει να πειραματιστεί. Επιστρέπουμε στους πελάτες να αλλάζουν ζεύγη ελατηρίων χωρίς καμία επιβάρυνση μέσα σε 60 μέρες από την αγορά ενός κομματιού. Αλλά, αν εννοείς να πάρεις ένα ελατήριο που αγόρασες από το eBay και να το βάλεις μέσα, η απάντηση είναι όχι. Επειδή δύο ελατήρια μοιάζουν, δε σημαίνει ότι είναι ίδια, ηλεκτρικά ή μηχανικά.

 

Στην επίσημη ιστοσελίδα της Accutronics υπάρχουν οι προδιαγραφές από τα reverbs και μπορεί κανείς να δει ότι υπάρχουν πολλές πιθανές εκδοχές, και στο ηλεκτρικό και στο μηχανικό κομμάτι. Εκτός από τους τρεις χρόνους decay, υπάρχουν έξι επιλογές impendance εισόδου, τρεις επιλογές impendance εξόδου, τέσσερις τρόποι σύνδεσης και έξι τρόποι εγκατάστασης. Έτσι, σαν σχεδιαστής, επιλέγω τις εκδοχές που ταιριάζουν καλύτερα στο σχέδιο.

Για παράδειγμα, κάθε ζευγάρι Coolsprings φτιάχνεται από δύο διαφορετικά κομμάτια. Αυτό που βρίσκεται κάτω ονομάζεται «A» (που σημαίνει ότι προορίζεται για να τοποθετηθεί με την ανοιχτή μεριά προς τα πάνω) και αυτό που βρίσκεται πάνω ονομάζεται «B» (που σημαίνει με το ανοιχτό μέρος προς τα κάτω). Αλλά για να φτιάξεις ένα κομμάτι που προορίζεται για να είναι κάθετα τοποθετημένο (με το μπροστινό panel προς τα πάνω), πρέπει να χρησιμοποιήσεις διαφορετικά υλικά, αυτά δηλαδή που είναι φτιαγμένα να λειτουργούν με τις συνδέσεις να κοιτάνε προς τα πάνω και προς τα κάτω.

 

Αυτή η επιλογή της εγκατάστασης επιρρεάζει τα reverbs με δύο τρόπους: ένας είναι ο αυτονόητος, ο τρόπος με τον οποίο το reverb σαν μηχανισμός κρέμεται μέσα σε ένα μεταλλικό κουτί (το κανάλι εγκατάστασης) και ο άλλος τρόπος είναι αρκετά πιο διακριτικός, η τοποθέτηση των μαγνητών στην συνδεσμολογία των pickup transducers. Έτσι, ακόμα και αν αγοράσεις απλώς τον εσωτερικό μηχανισμό, πρέπει παρόλα αυτά να υποδείξεις την τοποθέτηση του reverb σε σχέση με την βαρύτητα.

 


Είναι δυνατόν να πειραματιστεί κάποιος με το να φιμώσει τα ελατήρια με διάφορα υλικά ώστε να παράγει νέους ήχους;

 

Σίγουρα. Το σύστημα αποστέλεται με κομμάτια αφρώδους υλικού μέσα σε κάθε ζεύγος ελατηρίων ώστε να εμποδίζει τους μηχανισμούς να χτυπιούνται εδώ και κει κατά τη μεταφορά. Έτσι, για να γίνει η εγκατάσταση του συστήματος, πρέπει να ανοίξεις το σασί, να ανοίξεις κάθε ζεύγος ελατηρίων και να αφαιρέσεις το αφρώδες υλικό. Πέρασα πολύ καιρό για να σιγουρευτώ ότι η διαδικασία αυτή θα ήταν όσο γίνεται πιο απλή. Γι αυτό το λόγο, είναι εξίσου εύκολο να προσθέσει κανείς τα δικά του εμπόδια στα ελατήρια.

Θα έφτιαχνες ένα custom κομμάτι σε κάποιον που θα σε προμήθευε με ένα ειδικό ελατήριο;

Μπορούμε να φτιάξουμε ένα Coolsprings από παλιά ελατήρια που μπορεί κανείς να βρει στο eBay, αλλά το σχέδιο απαιτεί δύο όμοια ελατήρια για κάθε κανάλι εξόδου, και ίσως χρειαστεί να προσαρμοστεί το σχέδιο στο ελατήριο, κάτι που δεν είναι πάντα εφικτό.

Κατά καιρούς φτιάχνω reverbs από κομμάτια που βρίσκω στο eBay, αλλά μόνο όταν μπορώ να βρω δύο ίδια ελατήρια. Πρόσφατα,αγόρασα ένα ζευγάρι παλιά Olson X-75 reverbs (6» μονά ελατήρια) και έφτιαξα κάτι, ένα μικρό μαύρο κουτί που αποκαλώ whacky fun-verb, κάτι που έχει εξωφρενικά springy ήχο. Αλλά συνήθως αυτού του είδους τις κατασκευές, τις μια και έξω, τις δίνω στους φίλους μου…

 

Εκτός αυτόυ, πολλά από τα παλιά reverbs είναι σε πολύ κακή κατάσταση, εκτός και αν είναι πραγματικά NOS (new old stock). Και δεν θέλω να μπω στον τομέα του να επισκευάζω παλιά ελατήρια. Φαντάζομαι λοιπόν ότι η απάντηση είναι, ίσως, αλλά μάλλον όχι…

Υπάρχουν άλλα ενδιαφέροντα ελατήρια, εκτός από αυτά της Baldwin που χρησιμοποίησες για το Mini-Le;

 

Κάποτε έφτιαξα ένα μονοφωνικό reverb από ένα παλιό ζευγάρι OC Folded Line reverbs, με τρία ζεύγη ελατηρίων τοποθετημένα σε σχήμα Ζ. Πολύπλοκος και εντυπωσιακά μαλακός ήχος. Αλλά, κι αυτό ήταν μια κι έξω.

 


Έχεις ακούσει πρόσφατα σύγχρονη Ελληνική μουσική;

 

Ακούω πολύ σύγχρονη μουσική και είμαι σίγουρος ότι κάτι έχει φτιαχτεί από Έλληνες, αλλά δεν είμαι σίγουρος για κάτι συγκεκριμένα.

 

Πάντως, υπάρχει μια Ελληνική εκκλησία πολύ κοντά στο σπίτι μου, και κάθε καλοκαίρι κάνουν ένα διήμερο φεστιβάλ. Στήνουν μια μεγάλη τέντα στο πάρκιγκ και πουλάνε Ελληνικό φαγητό, γλυκά, μπύρα, ούζο και (το αγαπημένο μου) Metaxa. Και πάντα έχουν ζωντανή ορχήστρα, με ένα καταπληκτικό μπουζούκι. Και καμιά φορά, αν είμαι αρκετά μεθυσμένος, μπαίνω στο χορό, ή τουλάχιστον, προσπαθώ…

 


Κάτι που θα ηθελες να πεις στους αναγνώστες;

 

Ένας από τους πελάτες μου, σε ένα email, είπε «σε ευχαριστώ που πουλάς το πραγματικό και όχι απλώς τα impulse responses». Πολύ συχνά πιστεύουμε ότι αν μετρήσουμε κάτι, αν πάρουμε ένα frequency response ή ένα impulse response, ότι μπορούμε να το αναπαράγουμε. Αλλά ο πραγματικός κόσμος δεν είναι τόσο απλός. Και τίποτα δεν ακούγεται σαν το πραγματικό…

 


 

http://www.zerotronics.com


 

Για το analogorama.com


 

Advertisement

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s