Αναγνώριση διαστημάτων και ασκήσεις

Το θέμα της αναγνώρισης των διαστημάτων είναι κάτι που από την όποια εμπειρία μου έχω παρατηρήσει πως ταλαιπωρεί αρκετά τον σπουδαστή. Ίσως να φταίει και ο τρόπος προσέγγισης του , αν και πιστεύω πως πάντα υπάρχει ένας εύκολος  αλλά και ασφαλής τρόπος να προσεγγίζουμε τα διάφορα ζητήματα της θεωρίας χωρίς να τρομάζουμε τον μαθητή με τον καταιγισμό των γνώσεων μας , και διατηρώντας όσο είναι δυνατόν μια απλουστευμένη μέθοδο που μπορεί να κατανοήσει ακόμα και κάποιος που δεν έφαγε τα χρόνια του στα ωδεία 🙂

Κάτω από αυτό το πλαίσιο λοιπόν θα προσπαθήσω να αναφερθώ και στην αναγνώριση των διαστημάτων ελπίζοντας να φανώ χρήσιμη σε όσους ενδιαφέρονται  πραγματικά να μάθουν.

Διάστημα λοιπόν ονομάζουμε την απόσταση ανάμεσα σε δύο μουσικού φθόγγους .

Ανάλογα με τον τρόπο που ακούγεται ένα διάστημα το διαχωρίζουμε σε :

Μελωδικό :Όταν οι φθόγγοι του ακουστούν διαδοχικά ο ένας μετά τον άλλον ( από τον χαμηλότερο στον ψηλότερο – ανιόν ή από τον ψηλότερο προς τον χαμηλότερο – κατιόν)

και

Αρμονικό: Όταν οι δύο ήχοι που το αποτελούν ακουστούν ταυτόχρονα ( συνηχήσουν)

Τα διαστήματα στη μουσική χωρίζονται σε δύο μεγάλες κατηγορίες σύμφωνα με το μέγεθός τους.

1) ΤΑ ΑΠΛΑ ( από 1ης μέχρι και 8ης) και
2) ΤΑ ΣΎΝΘΕΤΑ ( απο 9ης και πάνω)
Αυτά που θα σας απασχολήσουν κυρίως στην αρχή και στην αναγνώριση τους ως προς το είδος τους πια και όχι μόνο το αριθμητικό του μέγεθος είναι τα απλά και σε αυτά θα αναφερθώ.

Για μεγαλύτερη ευκολία λοιπόν χωρίστε τα σε 4 οικογένειες.
Θεωρήστε πως το διάστημα σας αποτελείται πάντα από φυσικούς φθόγγους (ακόμα και αν εμφανίζεται κάποια από τις νότες τους με αλλοίωση) Για  να μπορέσουμε να εφαρμόσουμε κάποιον κανόνα χωρίς να χρειαστεί να μετράμε συνέχεια την ποσότητα των τόνων και των ημιτονίων του θα τα θεωρήσουμε όλα φυσικά ( χωρίς αλλοιώσεις) και μετά θα τα μεγαλώσουμε ή θα τα μικρύνουμε πάντα κατά ένα ημιτόνιο ανα σημείο αλλοίωσης.
Η διαβάθμιση απο το μικρότερο προς το μεγαλύτερο:
α)Για τα 1η και 8ης όπως και για τα 4ης και 5ης:ΕΛΑΤΤΩΜΈΝΑ-ΚΑΘΑΡΑ-ΑΥΞΗΜΈΝΑ
β)για τα 2ας και 3ης και 6ης και 7ηςΕΛΑΤΤΩΜΕΝΑ-ΜΙΚΡΑ-ΜΕΓΑΛΑ-ΑΥΞΗΜΕΝΑ

Προσοχή: Ποτέ ένα ΚΑΘΑΡΟ διάστημα δεν μπορεί να μετατραπεί με μικρό ή Μεγάλο και αντίστροφα Ανήκουν σε διαφορετικές οικογένειες όπως θα δείτε παρακάτω.

Το είδος λοιπόν των διαστημάτων ανάλογα με το μέγεθος τους έχει ως εξής:

1ης και 8ης =Όσα αποτελούνται απο φυσικούς φθόγγους είναι
ΟΛΑ ΚΑΘΑΡΑ και μετατρέπονται με την βοήθεια των σημέιων αλλοίωσης και ΑΥΞΗΜΈΝΑ ΚΑΙ ΕΛΑΤΤΩΜΕΝΑ

2ας και 3ης :Όσα περιέχουν ένα απο τα δύο φυσικά ημιτόνια ( μι-φα και σι-ντο) είναι μικρά και όσα δεν περιέχουν φυσικό ημιτόνιοΜεγάλα. Μετατρέπονται με την βοήθεια των σημέιων αλλοίωσης σε αυξημένα και ελαττωμένα.

4η και 5ης:ΟΛΑ ΚΑΘΑΡΑ εκτός απο το fa-si που είναι 4ης Αυξημένο ( επειδή είναι το μόνο που δεν περιέχει φυσικό ημιτόνιο) και τοsi-fa που είναι 5ης Ελαττωμένο (επειδή περιέχει δύο φυσικά ημιτόνια). Μετατρέπονται και αυτά σε ΑΥΞΗΜΕΝΑ ΚΑΙ ΕΛΑΤΤΩΜΕΝΑ με τη βοήθεια των σημείων αλλοίωσης.

7ης και 8ηςΌσα περιέχουν ένα φυσικό ημιτόνιο είναι ΜΕΓΑΛΑ και όσα περιέχουν δύο φυσ.ημιτόνια είναι ΜΙΚΡΑ τα οποία και φυσικά μετατρέπονται σε ελαττωμένα και αυξημένα με τα σημεία αλλοίωσης.

Εφόσον υπολογίσετε το διάστημα σας ώς φυσικό προσθέστε στο αποτέλεσμα και τα τυχόν σημεία αλοίωσης που μπορεί να βρίσκονται στις νότες που το αποτελούν μεγαλώνοντας ή μικραίνοντας το είδος του για κάθε αλοίωση κατά ένα μέγεθος (ημιτόνιο).

Θυμηθείτε :

H δίεση (#) «διώχνει» τον φθόγγο δεξιά

Η ύφεση (b)¨διώχνει» τον φθόγγο αριστερά

Κατα συνέπεια:

H δίεση στη βάση του διαστήματος μικραίνει το διάστημα ενώ στην κορυφή του το μεγαλώνει

Η ύφεση στη βάση του διαστήματος μεγαλώνει το διάστημα ενω΄στην κορυφή του το μικραίνει.

 

Ασκηση 1η

Aναγνωρίστε λοιπόν κύριοι ( έχουμε αλήθεια και άλλες κυρίες στο forum εκτός απο εμένα?)το μέγεθος και το είδος των παρακάτω απλών διαστημάτων …

Διευκρινήσεις :

Θυμηθείτε να χρησιμοποιήσετε τον αριθμό για το μέγεθος και δίπλα τα χαρακτηριστικά ( Ε=Ελαττωμένο-μ-μικρό-Μ=Μεγάλο-Κ=Καθαρό-Α=Αυξημένο)

Σε αυτή την άσκηση δεν χρησιμοποιώ πεντάγραμμο αλλά διπλή γραφή ανάλογα με ότι σας διευκολύνει και έχετε συνηθίσει  ( λατινική γραφή φθόγγων πχ.fa, la  ή γερμανική πχ.F,A, κλπ)

Παρακαλώ τις απαντήσεις να μου τις στείλετε  με pm. Μην τις ανεβάσετε στο site για να μπορέσουν να τις προσπαθήσουν και άλλοι.

Το πρώτο σας το δίνω λυμένο για παράδειγμα.

 

1) fa-la  (F-A)= 3ης Μ

2) mi-do  (E-C)=

3) bla-sol  (bA-G)=

4) mi-bmi  (E-bE)=

5) fa-si  (F-B)=

6) sol- #fa (G-#F)=

7) bre-la (bD-A)=

8)sol – #fa (G-#F)=

9) do- bla (C-bA)=

10) #sol-si (#G-B)=

11) bmi- #sol (bE-#G)=

12) bla-do (bA-C)=

13) xfa-la (xF-A)=

14) bbsol-bsi (bbG-bB)=

15) xmi-#do (xE-#C)=

16) bsol-fa (bG-F)=

17) la-mi (A-E)=

18) #do-xla (#C-xA)=

19) bbsi-fa (bbB-F)=

20) si-#fa (B-#F)=

21) fa-#sol (F-#G)=

Advertisement

One thought on “Αναγνώριση διαστημάτων και ασκήσεις

  1. Δεν λέει το τι στοιχεία πρέπει να περιέχει το κάθε διάστημα (2ας 3ης………)

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s