Γιατί ένα συγκρότημα ακούγεται «δεμένο»;

Όταν πηγαίνουμε σε μια συναυλία και διαπιστώνουμε πως το συγκρότημα που βρίσκεται στη σκηνή έχει «δεμένο» ήχο – μια δεδομένη αίσθηση συνάφειας και αλληλουχίας μεταξύ των οργάνων , τότε σίγουρα έχουμε να κάνουμε με ένα συγκρότημα που έχει δουλέψει πολύ εκτός σκηνής.

Το πρώτο και πιο σημαντικό είναι οι σταθερές προγραμματισμένες πρόβες που δεν ακυρώνονται παρά μόνο για πολύ σοβαρούς λόγους. Με αυτό τον τρόπο υπάρχει διαρκής εγρήγορση και τα μέλη ξέρουν το υλικό απέξω και ανακατωτά. Είναι πολύ σύνηθες το φαινόμενο στην Ελλάδα ένα συγκρότημα να κάνει πρόβα σποραδικά, χωρίς σταθερό πρόγραμμα και με διάφορες αναβολές. Πολλά συγκροτήματα μάλιστα κάνουν πρόβα μόνο όταν πλησιάζει κάποια συναυλία ή ηχογράφηση.

Δεν είναι αρκετό όμως να γίνονται σταθερά πρόβες: πρέπει να γίνονται και δημιουργικά. Μια πρόβα είναι καλή όταν στο τέλος της έχουν γίνει με επιτυχία αυτά που ήταν στόχος στην αρχή. Όταν επίσης κανενός τα αυτιά δε βουίζουν. Όταν όλοι νιώθουν ότι έγινε μια μικρή ή μεγάλη κατάκτηση για άλλη μια φορά.

Υπάρχουν δυο βασικοί άξονες στον προγραμματισμό των προβών ενός συγκροτήματος: Ο ένας, όταν σε κάθε πρόβα η μπάντα περνάει από όλο το παρόν υλικό της με μια δεδομένη σειρά. Ο άλλος άξονας, όταν κάθε πρόβα αφιερώνεται στην επίλυση ενός συγκεκριμένου προβλήματος ή στην κατάκτηση ενός συγκεκριμένου στόχου.

Και στις δυο περιπτώσεις το πρώτο πράγμα που χρειάζεται να γίνει είναι να συμφωνηθεί μια σταθερή και απαραβίαστη ένταση σε ενισχυτές και όργανα. Συνήθεις ύποπτοι είναι οι κιθαρίστες, που στην Ελλάδα κατεβάζουν άνετα κόμμα στις βουλευτικές εκλογές, αλλά παρόλα αυτά ελάχιστοι παραδέχονται δημόσια ότι ξεπέρασαν την ανεκτή ένταση, ταλαιπωρώντας τους υπόλοιπους με περιττά db.

Όσο πιο χαμηλά παίζουν οι ενισχυτές στην πρόβα, τόσο πιο καθαρά ακούει ο ένας τον άλλο. Καθαρή ακρόαση σημαίνει ξεκούραστη ακρόαση για περισσότερη ώρα – μια σταθερή στάθμη για παράδειγμα πάνω από τα 90db σημαίνει ότι κάτι δεν πάει καλά, κάποιος πείραξε την έντασή του. Εξάλλου, με χαμηλές εντάσεις στην πρόβα, το συγκρότημα δεν εθίζεται στο θόρυβο και έτσι έχει πολύ πιο καθαρό ήχο.

Αμέσως μόλις χαμηλώσουν οι ενισχυτές (και σημειωθούν σε ένα τετράδιο οι ρυθμίσεις), καθαρίζουν τα φωνητικά και έτσι μπορούν όλοι να ακολουθήσουν ενεργά τη δομή των κομματιών και όχι καταφεύγοντας στη νοηματική γλώσσα ή στον παπαγαλισμό της σύνθεσης (κουπλε-ρεφραιν-γεφυρα). Όταν οι μουσικοί ακούνε τα φωνητικά μπορούν στα αλήθεια να συνομιλήσουν μουσικά μαζί τους. Μπορούν να τα υποστηρίξουν με διάφορους τρόπους, αφού βγήκε από τη μέση ο αστάθμητος παράγοντας «ένταση».

Εξίσου σημαντικό ζήτημα είναι το κούρδισμα των οργάνων. Όλων των οργάνων, με πρώτα πρώτα τα τύμπανα. Αν τα τύμπανα δεν έχουν ένα κούρδισμα της προκοπής, όλα ακούγονται λάθος, γιατί γεμίζει το δωμάτιο με αρμονικές που πάνε κόντρα στα άλλα όργανα. Όσο περισσότερο συνηθίζει ένας ντραμμερ να κουρδίζει το σετ του, τόσο καλύτερα ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις ενός ζωντανού στησίματος.

Ένα κλειδάκι για τα τύμπανα και ένα τουλάχιστον κουρδιστήρι για τα υπόλοιπα όργανα πρέπει να είναι πάντα διαθέσιμα.

Μετά τις εντάσεις και το κούρδισμα, σειρά έχει η οπτική επαφή των μελών. Το setup σε κύκλο είναι το πιο διαδεδομένο και το πιο άμεσο επικοινωνιακά. Όλοι βλέπουν ο ένας τον άλλο ανά πάσα στιγμή και έτσι υπάρχει η αίσθηση ότι κινείται το πράγμα ομαδικά και όχι ατομικά. Καλό είναι οι θέσεις να μην είναι δεδομένες αλλά να αλλάζουν τακτικά, ώστε να μην κουρδίζουν τα αυτιά του κάθε μουσικού σε σχέση με το σημείο στο οποίο στέκεται κάθε φορά.

Οι μεγάλες κατακτήσεις γίνονται αποφασιστικά, από ανθρώπους που σκέφτονται θετικά και προσδοκούν στα αλήθεια κάτι καλύτερο. Όχι από τεμπέληδες που πιστεύουν ότι για όλα τους τα προβλήματα φταίει κάποιος άλλος σκοτεινός αντίπαλος που τους κρατάει στην αφάνεια.

«Δεμένος» ήχος λοιπόν ίσον ατελείωτες ώρες δημιουργικής πρόβας.

Μακριά από μουσικούς που ακυρώνουν την πρόβα για να πάνε για καφέ ή για ψώνια ή για να δουν μπάλα. ostamble();

Advertisement

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s