Διαλέγοντας ήχο για τον μετρονόμο

Ο μετρονόμος είναι ένα εργαλείο πολύ παρεξηγημένο στην ελληνική μουσική βιοτεχνία. Από τη μια η υπερπαραγωγή απλοϊκών τετράγωνων ρυθμών μαζικής κατανάλωσης, από την άλλη η ακαδημαϊκή φορμόλη. Κακό περιβάλλον για να κατανοήσει ένας δημιουργός πόσο του χρειάζεται ή όχι ένα εργαλείο.

Το εργαλείο αυτό το διαθέτει κάθε home studio, θέλοντας και μη. Προνόησαν για αυτό οι προγραμματιστές. Στο χέρι μας είναι λοιπόν να το εξερευνήσουμε, μήπως και βοηθάει λίγο ή πολύ στην παραγωγή.

Το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνουμε λοιπόν, είναι να διαλέξουμε τον ήχο του μετρονόμου. Ο ήχος αυτός πρέπει να έχει κάποιες συγκεκριμένες προϋποθέσεις για να μπορέσει να μας οδηγήσει σωστά.

Ένας σωστός μετρονόμος δεν πρέπει να χάνεται εύκολα μέσα στους υπόλοιπους ήχους που προέρχονται από το κομμάτι, γιατί έτσι δεν υπάρχει κανένας λόγος να τον ενεργοποιήσουμε.

Επίσης, δεν πρέπει να έχει attack πολύ οξύ ή πολύ πρίμο, γιατί μετά από μερικά λεπτά τα αυτιά μας θα αρχίσουν να παραπονιούνται – ειδικά αν χρησιμοποιούμε ακουστικά. Πολλές φορές ένα πολύ οξύ attack στο μετρονόμο μας δίνει λάθος εντύπωση και για το ρυθμό και για την αρμονία.

Αντιπαραγωγικό είναι ακόμη να έχει ο ήχος του μετρονόμου μεγάλη και αναγνωρίσιμη ουρά. Ένας τέτοιος ήχος μπορεί να λειτουργήσει μόνο σε πολύ αργές ταχύτητες, ενώ στις πιο γρήγορες τα αυτιά μας γεμίζουν με άχρηστες πληροφορίες που δεν μας καθοδηγούν αλλά μας αποσπούν την προσοχή.

Εξάλλου, μεγάλη προσοχή χρειάζεται ώστε να μην έχει αυτός ο ήχος αρμονικό περιεχόμενο που θα εμπλακεί με την αρμονία του κομματιού. Ειδικά όταν ηχογραφούμε σόλα και αυτοσχεδιασμούς και όταν αναζητούμε θέματα, ένας τέτοιος ήχος είναι τελείως ακατάλληλος και θα μας αναγκάσει να καταναλώσουμε το διπλάσιο χρόνο στην αναζήτησή μας.

Κάποιοι από τους πιο δημοφιλείς φυσικούς ήχους μετρονόμου ανάμεσα σε μουσικούς και παραγωγούς είναι οι παρακάτω κρουστοί: μεταλλική κουδούνα με μπαγκέτα, κοφτό shaker, ξερό μεταλλικό τρίγωνο, ξερό rimshot, μαλακό απότομο ταμπούρο χωρίς σουρτίνα, ride με μπαγκέτα, καμπάνα ride με μπαγκέτα, πρώτο ξερό τομ, δεύτερο ξερό τομ.

Δημοφιλείς είναι επίσης και συνθετικοί ήχοι που σαν περιεχόμενο βρίσκονται κοντά στους παραπάνω φυσικούς. Πολλές φορές οι συνθετικοί ήχοι είναι πιο κατάλληλοι σαν εργαλείο, γιατί στέκονται καθαρά ανάμεσα σε οργανικούς ήχους και φυσικά όργανα και δεν υπάρχει περίπτωση να μην τους ξεχωρίσουμε ή να αποσπαστεί η προσοχή μας.

Γενικά πάντως πρέπει να αντιμετωπίζουμε το μετρονόμο ως ένα συνταξιδιώτη και όχι σαν ένα εισαγγελέα. Είναι εκεί για να μας βοηθήσει να βρούμε το δρόμο, όχι για να μας καταδικάσει επειδή το «1» δεν ήταν «1». Όσο πιο κατάλληλος είναι ο ήχος που επιλέξαμε για βοηθό, τόσο πιο ξεκούραστο είναι το ταξίδι. Αν από την άλλη διαλέξουμε ένα ενοχλητικό ή πολύ μουσικό ήχο, θα καταναλώσουμε ενέργεια εκεί που δεν χρειάζεται.

Όπως σε όλα τα ζητήματα που αφορούν την ακοή, έτσι και εδώ, πρέπει να γίνει σαφές ότι η χρήση μετρονόμου με ακουστικά απαιτεί πολύ συχνά διαλείμματα, γιατί από ένα χρονικό όριο και μετά τα αυτιά και ο εγκέφαλος κουράζονται. Κάθε μισή ώρα λοιπόν αφήνουμε τα ακουστικά και πίνουμε ένα ποτήρι νερό, τρώμε κάτι γλυκό, βγαίνουμε έξω για λίγο καθαρό αέρα.

Advertisement

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s