Λίγα λόγια για το compression

– Κάθε ηχητική πηγή έχει μια δυναμική περιοχή, η οποία ορίζεται από το δυνατότερο και από το πιο σιγανό σημείο. Το compression είναι μια αυτοματοποιημένη διαδικασία ελέγχου της δυναμικής συμπεριφοράς ενός ηχητικού σήματος.

– Ανάλογα με το επιθυμητό αποτέλεσμα, μπορούμε μέσα από το compression να μειώσουμε την έκταση της δυναμικής περιοχής ή να την αυξήσουμε.

– Η μείωση της δυναμικής περιοχής είναι η πιο συχνή εφαρμογή από τις δύο: μειώνουμε τις μεγάλες εντάσεις. Όταν αναφερόμαστε σε κάποιον κομπρέσσορα, συνήθως η παραπομπή αφορά την μείωση της παρουσίας των πιο δυνατών περιοχών ενός σήματος μέσα στο χρόνο.

– Η αύξηση της δυναμικής περιοχής ουσιαστικά αφορά την ενίσχυση των σιγανών σημείων ενός σήματος.

– Τα κύρια συστατικά μέρη ενός compressor είναι:

threshold:
Το όριο πάνω από το οποίο η διαδικασία ελέγχου των δυναμικών τίθεται σε λειτουργία. Για παράδειγμα, μια ρύθμιση στα -12 db σημαίνει ότι ο κομπρέσσορας θα επέμβει μόλις η στάθμη του σήματος περάσει αυτό το όριο.

knee:
Η μετάβαση από ελεγχόμενο δυναμικά σήμα σε μη ελεγχόμενο. Υπάρχει το soft knee, όπου η μετάβαση από το ένα καθεστώς στο άλλο γίνεται μαλακά. Υπάρχει και το hard knee, όπου η μετάβαση είναι κοφτή και άμεση.

attack (time):
Ο χρόνος (σε miliseconds) μέσα στον οποίο θα ξεκινήσει η διαδικασία ελέγχου. Short/fast attack σημαίνει γρήγορη επέμβαση, long/slow attack σημαίνει καθυστερημένη επέμβαση.

release (time):
Ο χρόνος μέσα στον οποίο ο έλεγχος αποδεσμεύει το σήμα. Short/fast release σημαίνει γρήγορη αποδέσμευση, long/slow release σημαίνει αργή αποδέσμευση.

gain / make up gain:
Επειδή ο κομπρέσσορας ελέγχει μέσα από τη λειτουργία του τη στάθμη των δυνατών και των χαμηλών περιοχών του σήματος, μέσα από το gain ρυθμίζεται κατάλληλα η συνολική στάθμη εξόδου του κομπρέσσορα. Έτσι, μειώνεται μεν η δυναμική περιοχή, αλλά διατηρείται το λεγόμενο και unity gain.

– Οι συνολικές ρυθμίσεις όλων αυτών των παραμέτρων καθορίζουν το αποτέλεσμα- και κάθε ρύθμιση επιρρεάζει το σήμα ποικιλοτρόπως.

– Το attack και το release αλληλοεξαρτώνται.

– Όταν μιλάμε για παράδειγμα για compression 4:1, εννοούμε ότι για κάθε 4db που δέχεται ο κομπρέσσορας, αποδίδει 1db.

– Ρυθμίσεις από 10:1 και πάνω, μας οδηγούν σε μια άλλη διαδικασία ελέγχου, που ονομάζεται limiting. Το limiting είναι η πιο δραστική επέμβαση στην δυναμική συμπεριφορά ενός σήματος. Ως επακόλουθο, το attack time είναι πολύ μικρό.

– Υπάρχουν περιπτώσεις που το compression δεν προκύπτει από ένα κομπρέσσορα, αλλά από μια διαδικασία παραγωγής ή εγγραφής. Για παράδειγμα, η αναλογική ταινία έχει από τη φύση της το χάρισμα να κομπρεσσάρει τελείως μουσικά κάθε σήμα. Οι λυχνίες επίσης προσφέρουν μια συμπίεση για την οποία είναι περιζήτητος ο «λαμπάτος» ήχος.

– Το compression μπορεί να αλλάξει τελείως το πως ακούγεται ένας ήχος ή μια ολόκληρη μείξη. Μπορεί να φέρει τα όργανα πιο κοντά το ένα στο άλλο.
Να κάνει τη ντραμς να αναπνέει μαζί με το μπάσσο.
Μπορεί να κάνει τις κιθάρες πολύ πιο επιθετικές από ότι είναι στην πραγματικότητα.
Να κάνει ένα ήχο να ακούγεται κρουστός. Ρευστός. Συμπαγής.
Μπορεί να ελέγχει την ατάκα, το envelope, τον όγκο, τη χροιά.

 

Σημείωση:To άρθρο αυτό έχει δημοσιευτεί στο παρελθόν στη μουσική κοινότητα noiz.gr και στο blog analogorama.blogspot.com

 

Advertisement

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s