Λίγα λόγια για το gain structure

Η ποιότητα εγγραφής, η καλή χροιά, η καλή και αποδοτική μείξη ξεκινάει απο το gain structure.

Ο όρος gain structure είναι θεμέλιος για οποιαδήποτε ηχογράφηση- είτε μιλάμε για home studio, είτε όχι. Από εδώ ξεκινάνε όλα. Η ποιότητα εγγραφής, η καλή χροιά, η καλή και αποδοτική μείξη.

Σκεφτείτε τον ήχο σαν νερό που κυλάει μέσα σε σωλήνες: αν οι σωλήνες έχουν τη σωστή διάμετρο, έχουμε καλή παροχή. Αν όχι, έχουμε προβλήματα πίεσης. αν οι σωλήνες είναι καθαροί, το νερό στο τέλος είναι επίσης καθαρό. Αν έστω κι ένας σωλήνας είναι βρώμικος, το νερό στο τέλος θα είναι βρώμικο.

Ο ήχος «κυλάει» από ένα μικρόφωνο ή ένα όργανο προς την κονσόλα ή τον προενισχυτή. έχει κατεύθυνση και η ποιότητά του εξαρτάται από το τι θα συναντήσει στην πορεία του προς το μέσο εγγραφής. προσπαθούμε λοιπόν να κάνουμε το ταξίδι του ήχου όσο το δυνατόν πιο εύκολο και αβίαστο. Οσο πιο λίγα στάδια παρεμβάλονται μεταξύ πηγής και μέσου εγγραφής, τόσο πιο αποδοτικά μεταφέρεται ο ήχος.

Προσπαθούμε λοιπόν να ελέγχουμε απόλυτα όλα τα στάδια (gain stages)- εκεί δηλαδή που μας δίνεται η δυνατότητα να προσθέσουμε gain, και θόρυβο στο σήμα μας. Είσοδοι κονσόλας, προενισχυτές, aux send/receive, eq, channel fader, master fader, monitor fader, stereo buss (summing), line in/outs. Ολα τα παραπάνω επιρρεάζουν το gain structure.

Υπάρχει ένα σημείο που ονομάζεται unity gain.
Στο σημείο αυτό ούτε προσθέτουμε, ούτε αφαιρούμε από το σήμα μας.
Το unity gain σημειώνεται στα faders συνήθως ως «0».

Πολλές φορές οι συσκευές σε εκείνο το σημείο έχουν ένα μαρκάρισμα που αισθανόμαστε με το χέρι – ένα ανεπαίσθητο κλικ. Εκεί είναι το σημείο που πρέπει να βρίσκονται τα faders κατά την ηχογράφηση. Ετσι δεν θα προσθέτουμε θόρυβο, ούτε θα επιρρεάζουμε το σήμα. Φυσικά, κατά τη μείξη, τοποθετούμε σε πιο κατάλληλες θέσεις τα faders, ανάλογα με τις ισσοροπίες των οργάνων.

Ο προενισχυτής είναι το καταλληλότερο στάδιο για να αποκτήσει το σήμα μας το gain που χρειάζεται. ρυθμίζοντας τον προενισχυτή σωστά, αποσυμφορούμε τα υπόλοιπα στάδια.

O προενισχυτής είναι το volume, όχι το fader.

Ολοένα και περισσότερα studios μειξάρουν στον υπολογιστή. Είναι λογικό λοιπόν να μην επενδύουν σε κονσόλες, αλλά σε προενισχυτές. Επενδύοντας στο front end μιας παραγωγής, εξασφαλίζουμε άψογο gain structure, καλές δυναμικές και μειώνουμε στο ελάχιστο τα επίπεδα θορύβου. Είναι προτιμότερος ένας φτηνός προενισχυτής, από μια φτηνή κονσόλα.

Είναι απλό να ρυθμίσουμε σωστά το gain structure:

1. κλείνουμε όλα τα σημεία όπου υπάρχει στάδιο ενίσχυσης.
2. τροφοδοτούμε το πρώτο στάδιο, με pink noise, από μια σταθερή πηγή.
3. ρυθμίζουμε την είσοδο του πρώτου «σωλήνα» μας, ώστε να έχει όσο δυνατόν περισσότερο σήμα, αλλά να μήν παραμορφώνει, ούτε να εμφανίζει peaks.
4. περνάμε στο επόμενο στάδιο, του οποίου η είσοδος τροφοδοτείται από το πρώτο. Ρυθμίζουμε ξανά και την είσοδο του β΄, ώστε να έχουμε μέγιστο gain, χωρίς παραμόρφωση.
5. ακολουθούμε την ίδια τακτική μέχρι να εξαντλήσουμε τα στάδια ενίσχυσης.
6. προσοχή-σε καμία περίπτωση δεν κινούμαστε προς τα πίσω στα στάδια. δηλαδή, μόλις ρυθμίσουμε το master fader, δεν ξαναγυρνάμε στον προενισχυτή.

Κατά την παραπάνω διαδικασία, εκμεταλλευόμαστε τα ενδεικτικά leds εισόδου/εξόδου των διάφορων στάδιων ενίσχυσης, ώστε να μην παραμορφώνει το σήμα. Οι περισσότερες συσκευές διαθέτουν τέτοια leds, ενώ και το software έχει κατάλληλες ενδείξεις.

Και κάτι τελευταίο: Η ψηφιακή παραμόρφωση, σε αντίθεση με την αναλογική, είναι ό,τι χειρότερο για τις μείξεις που θα κάνουμε στο εξής. Γι αυτό και προσπαθούμε να μην παραμορφώνει τίποτα και στο ελάχιστο.

Σημείωση:To άρθρο αυτό έχει δημοσιευτεί στο παρελθόν στη μουσική κοινότητα noiz.gr και στο blog analogorama.blogspot.com

Advertisement

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s