Να πάρω 5.1 ή stereo monitors;

Μια από τις εκδοχές που εξετάζουν συχνά οι home/project παραγωγοί στις έρευνές τους για αγορά ενός συστήματος monitoring, είναι και το πολυκάναλο format 5.1. Πολλοί μπαίνουν στη διαδικασία να εξετάσουν εάν αξίζει τον κόπο να επενδύσουν σε ένα τέτοιο σύστημα, αντί να πάρουν ένα στερεοφωνικό ζεύγος ηχείων αναφοράς.

Για κάποιον που έχει ήδη ένα αξιόπιστο και ειλικρινές στερεοφωνικό σύστημα, είναι στη διακριτική του ευχέρια να προσθέσει και ένα 5.1 για να καλύψει τις ανάγκες τις δικές του ή των συνεργατών του – ή απλώς για να πειραματιστεί.

Για κάποιον όμως που μπαίνει για πρώτη φορά στη διαδικασία της αγοράς ηχείων παραγωγής, ή για αυτόν που είναι σε φάση αναβάθμισης, τα πράγματα δεν είναι τόσο δεδομένα. Οι παρακάτω παράμετροι συνηγορούν υπέρ της άποψης ότι ένα στερεοφωνικό σύστημα είναι η καλύτερη επιλογή:

– Ο χώρος μείξης/παραγωγής σε ένα home ή project studio στην πλειοψηφία των περιπτώσεων δεν είναι σχεδιασμένος από την αρχή για αυτή τη χρήση. Παρόλο που υπάρχουν λύσεις, ένα σύστημα 5.1 είναι πολύ πιο δύσκολο να συμμορφωθεί σε ένα τέτοιο χώρο από ένα stereo.
– Είναι πιο εύκολο να ανακαλύψει κανείς τις προτιμήσεις του όσον αφορά τα βασικά συστατικά μιας μείξης σε stereo παρά σε surround.
– Μαθαίνεις πολύ περισσότερα σε ένα φτηνό stereo σύστημα παρά σε ένα φτηνό surround.
– Το ανθρώπινο αυτί αντιλαμβάνεται το περιβάλλον στερεοφωνικά και κατά συνέπεια εκπαιδεύεται πιο αποδοτικά δουλεύοντας στερεοφωνικά.
– Οι ραδιοτηλεοπτικές εκπομπές (airplay) είναι μονοφωνικές ή στερεοφωνικές.
– Τα συστήματα των αυτοκινήτων είναι στερεοφωνικά.
– Τα προβλήματα φάσης είναι παραδοσιακός εχθρός μιας μείξης και  είναι ευκολότερο να κατακτηθεί η πείρα αντιμετώπισής τους στην στερεοφωνία.
– Τα συστήματα surround ηχογράφησης είναι πολυέξοδα και απαιτούν αρκετή πείρα, που ένας home/project χρήστης δεν διαθέτει από την αρχή. Μαθαίνεις περισσότερα με ένα Shure SM57 παρά με ένα SPL Atmos.
– Η ισσοροπία των χαμηλών συχνοτήτων είναι ένα συνηθισμένο ζήτημα σε μια στερεοφωνική μείξη που προέρχεται από ένα home/project studio. Στο surround υπάρχουν ακόμα μεγαλύτερες πιθανότητες σφάλματος σε αυτόν τον τομέα, λόγω των ιδιοσυγκρασιών του συγκεκριμένου format.
– stereo σημαίνει στην πράξη τρεις διαστάσεις. Με τρεις διαστάσεις μαθαίνεις πολύ γρήγορα να μειξάρεις ένα κομμάτι ώστε να έχει καλή συμπεριφορά σε οποιοδήποτε σύστημα ακρόασης. Το surround εισάγει επιπλέον παραμέτρους δυσκολεύοντας πολύ την ομαλή συμπεριφορά και την πρόβλεψη.
– Το dvd-audio δεν έχει κατακτήσει τέτοια θέση στην αγορά που να απαιτείται από κάποιον καλλιτέχνη να κυκλοφορήσει το έργο του σε αυτό το format. Αντίθετα, τα stereo downloads έχουν πλέον καταλάβει την πρώτη θέση παγκοσμίως στην προτίμηση του κοινού ενώ ακόμα και το cd-audio εγκαταλείπει σιγά σιγά την αγορά.
– Η συντριπτική πλειοψηφία των υποψήφιων ακροατών δεν έχει επαφή με το 5.1, ενώ μέσα στην καθημερινότητα η ακρόαση δεν είναι καν αυστηρά στερεοφωνική.
– Η πλειοψηφία των υποψήφιων ακροατών που διαθέτει 5.1 σύστημα ακροάσης δεν κάνει καν την ιδανική εγκατάσταση στο χώρο (ηχεία πίσω από καναπέδες κ.τ.λ.) με αποτέλεσμα η συνήθης θέση ακρόασης να μην έχει καμία σχέση με surround.
– Η κινηματογραφική πραγματικότητα στην Ελλάδα κινείται με αργά βήματα. Τα budgets είναι μικρά σε σχέση με άλλες χώρες, οι ευκαιρίες λίγες, μεγάλη αγορά για 5.1 παραγωγές δεν υπάρχει ακόμα.

Η επιλογή stereo monitoring έναντι του 5.1 φυσικά σε καμία περίπτωση δεν είναι απόρριψη της εξέλιξης της τεχνολογίας. Αλλά για ένα home/project παραγωγό είναι προτιμότερο να αποκτήσει πείρα και γνώσεις σε ένα παγκοσμίως εδραιωμένο σύστημα παρά σε ένα σύστημα που ακόμα πρέπει να θεωρείται πειραματικό.

Advertisement

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s