Τα 6 βασικά συστατικά μιας μείξης

Για ότι μουσική κι αν παίζουμε, ότι μουσική κι αν ηχογραφούμε, ότι κι αν ακούμε υπάρχουν 6 συστατικά που χωρίς αυτά δεν θα μας συγκινούσε το αποτέλεσμα.

1. Μουσικό ενδιαφέρον
Μια μείξη δεν έχει νόημα, αν η μουσική δεν έχει ουσία. Αδιάφορη μουσική, ίσον αδιάφορη μείξη. Τίποτα δεν μπορεί να σώσει την κατάσταση, αν δεν υπάρχει από την αρχή κάτι ενδιαφέρον.

2. Δυναμικές
Κάτι ακούγεται σιγά, κάτι δυνατά. Κάτι ουρλιάζει, κάτι ψιθυρίζει. Όλα τα όργανα από τη φύση τους έχουν τη δική τους δυναμική περιοχή, το δικό τους δυναμικό χαρακτήρα. Όσο λιγότερο ομογενοποιείται μια μείξη δυναμικά, τόσο περισσότερο αξιοποιείται η ιδιαιτερότητα του κάθε οργάνου και του κάθε μουσικού.

3. Ισσοροπία συχνοτήτων
Τα όργανα, οι ήχοι, τα εφφέ, έχουν κατάλληλα ρυθμισμένο το συχνοτικό τους εύρος. Όλα ακούγονται αβίαστα, χωρίς να έχει χρειαστεί να καταφύγουμε σε υπερβολές για να ακουστεί κάτι.

4. Διαστάσεις
Είτε ηχογραφούμε εκμεταλλευόμενοι τον ήχο ενός χώρου, είτε δημιουργούμε τεχνητά χώρους, το ζητούμενο είναι να δωθεί στον ακροατή η εντύπωση κάποιας διάστασης. Τα εφφέ χώρου πρέπει λοιπόν να αντιμετωπίζονται ως κρίσιμα δεδομένα σε μια μείξη, αφού μπορούν να αλλάξουν τελείως το χαρακτήρα της. Όλα τα όργανα και οι ήχοι ακούγονται διαφορετικά από χώρο σε χώρο. Αναζητώντας τους χώρους και τις διαστάσεις που ταιριάζουν περισσότερο στα όργανα και τη μουσική, απαλλασόμαστε από το χαρακτηριστικό ήχο της «λάσπης».

5. Πανόραμα
Αποφασίζοντας για τη βέλτιστη θέση ενός ήχου, ευνοούμε την συνύπαρξη όλων των συστατικών μιας μείξης, σε τέτοιο βαθμό που πολλές φορές μας δίνεται η εντύπωση ότι οι μουσικοί βρίσκονται ακριβώς μπροστά μας, δίπλα μας, γύρω μας. Κάτι στα αριστερά, κάτι περίπου στο κέντρο, κάτι και στα δυο άκρα. Οι σωστοί ήχοι, στις σωστές θέσεις, κάνουν μαγικό το αποτέλεσμα.

6. Ισσοροπία εντάσεων
Δεν υπάρχει καλόηχη μείξη, στην οποία τα όργανα να μην έχουν σωστή ισσοροπία έντασης μεταξύ τους. Η φωνή ακούγεται αβίαστα, χωρίς να βιάζει την παρουσία των άλλων οργάνων. Η μελωδία δεν παραγκωνίζει τα ρυθμικά μέρη. Παράλληλα, το κάθε όργανο έχει το δικό του βεληνεκές και το δικό του ρόλο – δεν χρειάζεται να ακούγονται όλα το ίδιο δυνατά.

Σημείωση: To άρθρο αυτό έχει δημοσιευτεί στο παρελθόν στη μουσική κοινότητα noiz.gr και στο blog analogorama.blogspot.com

Advertisement

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s