Τοποθέτηση oveheads

Μετά το σωστό κούρδισμα, το πιο σημαντικό στον ήχο της ντραμς σε ένα live είναι η σωστή τοποθέτηση των overheads. Υπάρχουν πολλές διαφορετικές προσεγγίσεις και εναλλακτικές λύσεις. Όσο περισσότερες δοκιμάσει κανείς, τόσο πιο πιθανό είναι να βρει αυτή ακριβώς τη θέση που προτιμά.

Ο πιο κατάλληλος χρόνος για να ψάξει κάποιος το που θα βάλει τα overheads, είναι η πρόβα, και όχι το soundcheck. Ο χρόνος πριν από μια συναυλία είναι πολύτιμος και πρέπει να τον διαθέτουμε καταρχήν στο να ετοιμάζουμε το σετ και όχι στο να ψάχνουμε νέους ήχους.

Μερικές πιθανές θέσεις δυο overhead μικροφώνων, με left και right panning όπως βλέπουμε το σετ από την FOH κονσόλα:

-left στο βαθύ, με προοπτική κάθετα, προς το κέντρο του.
right στο high hat, με προοπτική κάθετα , λίγους πόντους έξω (νοητά σε απόσταση περίπου μισής μπαγκέτας από το high hat).

-left ανάμεσα σε βαθύ και ride, κάθετα.
right στο high hat, στην εξωτερική ως προς τον ντραμμερ άκρη του, κάθετα.

-left πάνω από το ride, με μια ελαφριά κλίση προς τα μέσα (ίση και αντίθετη με την κλίση που έχει δώσει ο ντράμμερ στο πιατίνι).
right μπροστά από high hat και πρώτο τομ, με την ίδια κλίση προς τα μέσα με το left. Αν ο ντράμμερ δεν έχει δώσει κλίση στο πιατίνι, αλλά προτιμά οριζόντιες θέσεις γενικώς, δίνουμε στα overheads μια κλίση των 20 μοιρών για αρχή.

-left μπροστά από το αριστερό τομ, με κατεύθυνση προς το βαθύ.
right μπροστά από το δεξύ τομ, με κατεύθυνση έξω από το high hat. Η απόσταση των δύο μικροφώνων (υπολογίζουμε από τις κάψουλες) καλό είναι να μην είναι μικρότερη από ένα μέτρο.

Δύο πιθανές θέσεις δύο overhead μικροφώνων, αλλά με πιο ελαφρύ panning (αντιστοιχώντας το pan pot με ένα ρολόι, «παρά τέταρτο» και «και τέταρτο») :

-ένα μικρόφωνο πάνω από το ταμπούρο.
ένα μικρόφωνο ανάμεσα στα δυο τομ, στο ίδιο ύψος. Τοποθέτηση κάθετη.

-ένα μικρόφωνο πάνω από το βαθύ, με κλίση 30 μοιρών ως προς το ντράμμερ.
ένα μικρόφωνο μπροστά στο πρώτο τομ, στο ίδιο ύψος από το άλλο αλλά με την μισή κλίση.

Μερικές πιθανές θέσεις για ένα μόνο overhead – γενικώς με καλό ύψος, πάνω από τα πιατίνια:

-πίσω από τον ντραμμερ, με προοπτική ανάμεσα στα τομ (μπορούμε να έχουμε για σημάδι το σημείο ανάρτησης των τομ).

-μπροστά από το σετ, ανάμεσα στα τομ.

-πίσω από τον αριστερό ώμο του ντράμμερ, με προοπτική προς το δεύτερο τομ.

-πίσω από τον δεξύ ώμο του ντράμμερ, με προοπτική προς το πρώτο τομ.

Γενικές παρατηρήσεις:

Αν ο ντραμμερ παίζει με ένα μόνο τομ, αφού χαρούμε που έχουμε έξυπνο ντράμμερ, υποθέτουμε ότι υπάρχει και το δεύτερο, στις παραπάνω τοποθετήσεις. Συνήθως υπάρχει μια συμμετρία ανάμεσα στα δύο τομ. Ασυμμετρία συναντάμε στην ψυχοσύνθεση των ντράμμερ που στήνουν τέσσερα τομ και μέσα σε ένα δίωρο σετ η μπαγκέτα τους συναντάει μόνο ένα τομ για ένα δέκατο έκτο.

Όλες οι παραπάνω θέσεις μπορούν να δοκιμαστούν είτε με «πουράκια», είτε με άλλου τύπου πυκνωτικά μικρόφωνα. Ο καθένας έχει τις προτιμήσεις του, καλό είναι όσο γίνεται να πειραματιζόμαστε και να μην φοβόμαστε να δοκιμάσουμε κάτι καινούργιο.

Δεν υπάρχουν κανόνες στα μικρόφωνα – χρησιμοποιούμε ό,τι θέλουμε, αρκεί να μην το βάζουμε σε κίνδυνο.

Προσοχή στις βάσεις, ειδικά τις πιο φτηνές. Αν δεν έχουν ευστάθεια, μπορεί να προκληθεί ζημιά στο μικρόφωνο, στο σετ που είναι από κάτω, ή σε κάποιο κεφάλι.

Προσοχή στα καλώδια. Gaffer tape is your friend.

Προσοχή στις φάσεις των μικροφώνων. Είναι κρίμα να περάσεις κάποια ώρα ψάχνοντας τον ήχο των overheads και στο τέλος να μην σου κάθεται σωστά η κάθε φάση. Συχνός έλεγχος ίσον ξέγνοιαστη μείξη.

Υπάρχουν αρκετά stereo μικρόφωνα πλέον στην αγορά, τα οποία αξίζει τον κόπο να δοκιμάσουμε, είτε μόνα τους, είτε σε συνδυασμό με κοντινά στο σετ μικρόφωνα. Οι δυο κλασσικές θέσεις ενός stereo overhead μικροφώνου είναι πίσω από την πλάτη του ντράμμερ και μπροστά στο σετ, ανάμεσα στα τομ.

Advertisement

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s