Όσα δε φτάνει η αλεπού τα λέει DRM

Η πρόσφατη ανακοίνωση του Steve Jobs σχετικά με το DRΜ είναι μια εξέλιξη που αιφνιδίασε τους ανταγωνιστές της Apple και τους επικριτές της, όσο και αν προσπαθούν να πείσουν για το αντίθετο. Οι ανταγωνιστές αγχώνονται, γιατί στην περίπτωση που η Apple εγκαταλείψει το DRM ή κάνει κάποια αισθητή τροποποίηση, το πιο πετυχημένο ηλεκτρονικό μουσικό κατάστημα του πλανήτη θα παραμείνει στην κορυφή χωρίς σοβαρές ελπίδες να το προσπεράσει κάποιο άλλο μοντέλο πώλησης. Οι επικριτές
αγχώνονται, γιατί εκλείπει το επιχείρημα της κακιάς εταιρείας που κοιμάται και ξυπνάει με την έγνοια της παραβίασης των δικαιωμάτων των καταναλωτών.

Οι ανταγωνιστές είναι ανταγωνιστές. Θέλουν να βγάλουν λεφτά, η Apple βγάζει πιο πολλά από αυτούς, πρέπει να βρουν τρόπους λοιπόν ώστε να το ξεπεράσουν αυτό. Το σκληρό μαρκάρισμα πολλών εναντίον ενός θα συνεχιστεί.

Οι επικριτές από την άλλη αποτελούν ένα ξεκαρδιστικό θέαμα. Μπορεί κανείς να καταλάβει το άγχος μιας εταιρείας που προσπαθεί να ανταγωνιστεί το iPod, σε μια κάθετη καπιταλιστική αγορά πλήρως αυτοματοποιημένη. Αλλά το internet είναι γεμάτο τσιτάτα και άρθρα κατά της κακιάς Apple και του DRM. Κοινός τόπος σε όλα αυτά, ο ισχυρισμός που πάνω κάτω συνοψίζεται στο «με το DRM είναι σα να μας θεωρούν εν δυνάμει κλέφτες».

Πολλά από αυτά τα ανεκδιήγητα τσιτάτα καταλήγουν κακομεταφρασμένα και υπερβολικά σε έντυπα, που όντας σε δημοσιογραφικό λήθαργο αξιοποιούν το Google για να δείξουν ότι κόπτονται για τα δικαιώματα των ακροατών-αναγνωστών τους. Από την άλλη, όλως τυχαίως, αποφεύγουν όπως ο διάβολος το λιβάνι να κυκλοφορούν συλλογές cd για τις οποίες πρέπει να πληρώσουν πνευματικά δικαιώματα στους μουσικούς. Αγάπη για την τέχνη, αρκεί να βγάζουμε φράγκα μόνο εμείς και κανένας άλλος.
Όλοι αυτοί οι αγαθοί χρήστες του διαδικτύου, οι αθώοι και αμόλυντοι από warez δημοκράτες, που έβαλαν broadband για να βλέπουν πιο γρήγορα τα mails τους, αισθάνονται προσβεβλημένοι από το DRM. Το αίμα ανεβαίνει στο κεφάλι, οι σφυγμοί ανεβαίνουν και μετά από μια έσχατη προσπάθεια, σπάνε οι αλυσίδες. Τα δεσμά της κακιάς και πανούργας Apple λύνονται από τους υπεράνθρωπους users, bloggers, καταναλωτές, αγανακτισμένους πολίτες.

Η Apple λοιπόν, που είναι το απόλυτο κακό, χρησιμοποιεί το DRM γιατί θεωρεί τους χρήστες εν δυνάμει κλέφτες. Το ακούγαμε ξανά και ξανά και ξανά. Προτού αρχίσουμε να μαζεύουμε υπογραφές για να στείλουμε τον Steve Jobs στη Χάγη, ας ρίξουμε μια ματιά στην καθημερινότητά μας, που δεν περιλαμβάνει την Apple:

Στους δρόμους υπάρχουν κάμερες, γιατί το κράτος θεωρεί ότι είμαστε εν δυνάμει κλέφτες.

Βγάζουμε το σκασμό και κοιτάμε τη δουλίτσα μας.

Τα καταστήματα, τα μπαρ και άλλοι χώροι συνάθροισης έχουν κάμερες, γιατί οι επιχειρηματίες θεωρούν ότι είμαστε εν δυνάμει κλέφτες.

Βγάζουμε το σκασμό και πίνουμε το ποτό μας.

Τα αυτοκίνητα έχουν συναγερμούς που ενεργοποιούνται με το πάτημα μιας γάτας στο καπό, γιατί οι ιδιοκτήτες τους θεωρούν ότι οι περαστικοί και οι γάτες είναι εν δυνάμει κλέφτες.

Ε όχι και να μας κλέψουν το αμαξάκι που πήραμε με δόσεις από την τράπεζα.

Οι τράπεζες έχουν κάμερες γιατί θεωρούν ότι είμαστε εν δυνάμει κλέφτες.

Βγάζουμε το σκασμό και πληρώνουμε τις δόσεις για το αμάξι.

Τα σπίτια έχουν συναγερμούς, πόρτες ασφαλείας και λυκόσκυλα, γιατί οι περαστικοί και οι γείτονες είναι εν δυνάμει κλέφτες.

Ε όχι και να μας κλέψουν τους δίσκους μας.

Τα κινητά μας τηλέφωνα έχουν password και pin, γιατί όλοι οι άλλοι εκτός από εμάς είναι εν δυνάμει κλέφτες.

Ε όχι και να μας κλέψουν το προσωπικό νούμερο της Monica Belucci.

Οι υπολογιστές έχουν user password γιατί όλοι οι άλλοι εκτός από τον user είναι εν δυνάμει κλέφτες.

Ε όχι και να μας κλέψουν τη συλλογή με τα mp3.

Τα λογισμικά έχουν αριθμούς σειράς, hardware κλειδιά, περιοδικά τεστ γνησιότητας και κρυβά κλειδώματα, γιατί όλοι, ακόμα και ο user, είναι εν δυνάμει κλέφτες.

Βγάζουμε το σκασμό και κάνουμε την ηχογράφηση.

Όλα αυτά είναι αυτονόητα, είναι φυσιολογικά για τους αγανακτισμένους πολίτες. Αυτό που χαλάει τη σούπα στην ιδανική μας κοινωνία είναι η Apple. Η τελευταία καπιταλιστική εταιρεία που αντιστέκεται σε ένα κόσμο κολεκτιβοποιημένο, που έχει καταφέρει να κατανείμει τους πόρους του οριζόντια.

Δε μπορείς με το DRM να ρίξεις στο torrent την ιδιοκτησία κάποιου άλλου, οπότε ρίχνεις στην πυρά τη λογική.

Αν κάποιος ήθελε στα αλήθεια να μάθει γιατί υπάρχει το DRM, πριν το άρθρο του Jobs, θα μπορούσε εύκολα να το κάνει αυτό με ελάχιστο κόπο. Όλη η μουσική βιομηχανία ήξερε ότι οι πολυεθνικές ήταν αυτές που είχαν τη σφοδρή επιθυμία για το DRM. Αλλά γιατί να μάθεις την αλήθεια, όταν μπορείς να βολευτείς αναπαυτικά πίσω από το δάχτυλό σου. Γιατί να αγχωθείς – ειδικά αν είσαι μουσικός, έχεις πιο σοβαρές ασχολίες: να κάνεις spamming σε χιλιάδες αγνώστους στο MySpace ας πούμε.

Το άρθρο του Steve Jobs δεν ανακοίνωσε κάτι καινούργιο. Ήταν όμως μια σαφής επιβεβαίωση που αν μη τι άλλο αποδυναμώνει τα αστεία επιχειρήματα που κυκλοφορούσαν τόσον καιρό. Είναι βέβαιο ότι θα προκύψουν νέα, πιο ευφάνταστα και πιο αγωνιστικά. Ακόμα και αν η Apple διαθέσει αύριο 16 bit 44.1 kHz αρχεία χωρίς DRM στους broadband πελάτες της, θα βρεθούν άρχοντες του παραλόγου που θα κραυγάσουν «α, εγώ προτιμώ τους φιλάνθρωπους πειρατές, μου τα δίνουν έτοιμα σε mp3, αυτά είναι πολύ μεγάλα αρχεία, θα γεμίσει ο σκληρός χωρίς λόγο». Η στοίχιση των χρηστών με το ράδιο αρβύλα που κυκλοφορεί όσον αφορά το DRM είναι εφάμιλλή της υπακοής σε ηλίθια chain letters που μας ζητάνε να σβήσουμε τα φώτα του σπιτιού μας την τάδε ώρα. Μαζικά τρέχουμε σαν κρετίνοι στους διακόπτες. Τώρα, αν αυτό κάνει περισσότερο κακό από καλό στον πλανήτη, ποιός ξέρει, θέλει ψάξιμο. Και το ψάξιμο θέλει χρόνο. Δε γαμιέται ο πλανήτης και η Apple και οι μουσικοί και όλοι τους τέλος πάντων, μουσικούλα να ναι και ας είναι κι από Ρώσο μαφιόζο.

Είναι απαραίτητο αξεσουάρ η επανάσταση χωρίς προσωπικό κόστος.

Analogorama.

Advertisement

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s